5 Eylül 2011 Pazartesi

Gümrük vergi ve cezalarında uzlaşma



Vergideki uzlaşma müessesesi; mükellefler açısından ödeme yükünün azalması, İdare açısından tahsilatın bir an önce ve ihtilafsız yapılması,  vergi mahkemeleri açısından ise iş yüklerinin azalması nedeniyle başarı ile uygulanan ve fayda sağlanan bir müessese idi.

Bu düzenlemenin bir benzeri Gümrük Vergileri içinde getirildi. Uzlaşma taleplerinin değerlendirilmesi için "Gümrük ve Muhafaza Başmüdürlüğü Uzlaşma Komisyonları ve Merkezi Uzlaşma Komisyonu" kurulduğu Gümrük idaresi yetkililerince açıklandı.

 27 Ağustos 2011 Tarih ve 28038 sayılı Resmi Gazete yayımlanan ve 31.08.2011 tarihinde yürürlüğe girecek olan  "Gümrük Uzlaşma Yönetmeliği" ile

Gümrükçe tahsil edilen,

Gümrük Vergisi,  İlave Gümrük Vergisi,  Tek ve Maktu Vergi,  Dampinge Karşı Vergi,  Subvansiyona Karşı Telafi Edici Vergi,  Katma Değer Vergisi, Özel Tüketim Vergisi,  Ek Mali Yükümlülük, Toplu Konut Fonu,  Tütün Fonu,  Ek Fon,  Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu,  Çevre Katkı Payı, Telafi Edici Vergi (İhracat), TRT Bandrol Ücreti (Ticari olmayan eşya için)

Vergileri ile,

4458 sayılı Gümrük Kanunu, 2976 sayılı Dış Ticaretin Düzenlenmesine Hakkında Kanun, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu,  4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununda öngörülen cezaların tümünün uzlaşma kapsamına alındı.

Sadece,

Gümrük vergilerinin matrahına giren, ancak aslı gümrük idarelerince takip ve tahsil edilmeyen vergi ve benzeri mali yükler uzlaşmaya konu edilemeyecek.

Yönetmeliğin Beşinci maddenin ikinci fıkrası hükmü hariç olmak üzere, aynı tür vergi veya cezanın bir kısmı için uzlaşma talebinde bulunulamayacak.

İlgili mevzuat uyarınca alacak tutarının kesin tahsilinin öngörülmediği ve teminata bağlandığı durumlar uzlaşmaya konu edilmeyecek.

Alacağın 21.3.2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 3 üncü maddesinde yer alan kaçakçılık suçlarına ve kabahatlerine ilişkin olması halinde uzlaşma talebinde bulunulamayacak.

Uzlaşma talebi,

Yükümlünün kendisi veya Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen temsilcisi, küçükler ve kısıtlılar adına ise bunları temsile yetkili gerçek kişilerce uzlaşmaya yetkili komisyonların sekretarya hizmetlerini yürütmekle görevli birimine dilekçe ile iletilecek.  Dilekçe taahhütlü posta ile de gönderilebilecek. İştirak sebebiyle ceza tatbik edilenlerin her biri uzlaşma talebinde ayrı ayrı bulunabilecek. İştirak cezası nedeniyle uzlaşma talebinde bulunulması ve uzlaşmanın vaki olması durumunda; uzlaşma, sadece başvuruda bulunanlar için hüküm ifade edecek.

Uzlaşma talepleri,

Henüz itiraz başvurusu yapılmamış gümrük vergileri ve vergi aslına bağlı olsun ya da olmasın tüm para cezalarının yükümlüye veya ceza muhatabına tebliği tarihinden itibaren Kanunun 242 inci maddesinde belirtilen onbeş günlük itiraz süresi içinde yapılabilecek.

Uzlaşma talebinde bulunulması halinde,

İtiraz veya dava açma süresi duracak. Uzlaşmanın vaki olmaması veya temin edilememesi halinde, süre kaldığı yerden işlemeye başlayacak. Ancak sürenin bitimine üç günden az kalmış olması halinde, süre üç gün uzayacak.

Süresi içinde uzlaşma talebinde bulunan yükümlü, uzlaşma talep ettiği alacaklar için, başvurusuna ilişkin süreç sonuçlanmadan itiraz veya dava yoluna gidemeyecek.

Uzlaşma konusu yapılan alacaklar, uzlaşma gerçekleştiği takdirde, uzlaşma tutanağının tebliğinden itibaren bir ay içinde ödenecek.

Uzlaşılan tutarın belirtilen süre içinde ödenmemesi veya tecil/taksitlendirmeye konu edilmemesi halinde uzlaşma vaki olmamış sayılacak. Bu durumda, uzlaşmaya konu edilen alacak, genel usullere göre tahsil edilecek.

Uzlaşılan vergilerin ilgili olduğu gümrük beyannamelerinin tescil tarihinden itibaren uzlaşma tutanağının imzalandığı tarihe kadar geçen süre için, uzlaşılan tutar üzerinden 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre belirlenen gecikme zammı oranında gecikme faizi uygulanacak.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder