24 Ağustos 2011 Çarşamba

Tekstil ve Konfeksiyon Ürünlerinde Oran uygulaması


Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığınca KDV mevzuatı açısından tereddüt edilen konulara 60 seri nolu KDV sirküleri ile açıklık getirilmiştir. Bu konulardan biride Tekstil ve konfeksiyon ürünlerinde KDV oranı uygulamasıdır. Konu ile ilgili olarak söz konusu sirkü ile yapılan açıklama aşağıda özetlenmiştir

Kararname eki II sayılı listenin B bölümünün 3, 4, 5, 6, 7, 8, ve 9 uncu sıralarına göre iplikler, mensucat, iç ve dış giyim eşyası, işlenmiş deri ve köseleler ile bunlardan imal edilen giyim eşyası, ayakkabı, terlik ve çizme, çanta, bavul, valiz, halı ve dokumaya elverişli maddelerden diğer yer kaplamalarının KDV oranı %8'dir. KDV oranı %8 olarak tespit edilen bu malların kapsam ve niteliği aşağıda açıklanmıştır.

1. İplikler 

Kararname eki II sayılı listenin B bölümünün 3 üncü sırasında, " İplikler ve iplik imali için hazırlanan her nevi filamentler, lifler, vb. (Pamuktan, yünden, tiftikten, hayvan kıllarından, ipekten, sentetikten, suni maddelerden, dokumaya elverişli her nevi maddelerden veya bunların karışımlarından elde edilenler)," hükmü yer almaktadır. Aşağıdaki mallar bu kapsamda değerlendirilmektedir.

-İpek ipliği; ipek döküntülerinden elde edilen iplikler, 

-Yün iplikleri; hayvan kıllarından iplikler,

-Pamuk, keten, jüt ve dokumaya elverişli diğer bitkisel liflerden iplikler (iplik imali için hazırlanmış lifler dahil), 

-Sentetik ve suni filament iplikleri; sentetik ve suni monofilamentler, 

-Sentetik ve suni filament demetleri; sentetik ve suni devamsız lifler ile bunların iplikleri, 

-İpek ipliğinden katgüt taklitleri; ipek böceği guddesinden elde edilen iplikler, 

-Gipe iplikler, 

-Vulkanize edilmiş kauçuktan iplikler, 

-Yukarıda sayılan iplik ve liflerin kırpıntı, döküntü, toz ve tarazları,

-Metalize görünümü verilmek amacıyla boyanmış iplikler (gerçek metalize iplikler ile metalize maddenin püskürtülmesi ile elde edilen iplikler hariç).

2. Mensucat 

Kararname eki II sayılı listenin B bölümünün 4 üncü sırasında, "Pamuklu, yünlü, ipekli, sentetik, suni veya bunların karışımlarından örme dahil her nevi mensucat (pamuk, keten, ipek, sentetik, suni, kauçuk iplik, lif ve benzerleriyle, hayvan kıllarıyla, dokumaya elverişli maddelerle veya bunların karışımları ile birlikte; el tezgahlarında veya diğer şekillerde dokunsun dokunmasın, ağartılmış, boyanmış, baskılı vb. şekillerde olsun olmasın), emdirilmiş, sıvanmış, kaplanmış veya lamine edilmiş dokumaya elverişli mensucat, dokunmamış mensucat, vatka, keçe ile her nevi dantela, kordela, kordon ve işlemeler," hükmü yer almaktadır. Aşağıdaki mallar bu kapsamda değerlendirilmektedir. 

-İpek veya ipek döküntülerinden mensucat, 

-Yün ve hayvan kılından veya bunların birlikte dokunmasından elde edilen mensucat,

-Pamuklu mensucat, 

-Dokumaya elverişli bitki liflerinden dokunmuş mensucat, 

-Sentetik ve suni filament ipliklerinden dokunmuş mensucat, 

-Sentetik ve suni devamsız liflerden dokunmuş mensucat, 

-Vatka; keçe; dokunmamış mensucat, 

-Dokunmuş kadife, tırtıl ve pelüş mensucat; havlu cinsi bukleli ve tufte edilmiş mensucat; gaz mensucat, tüller ve diğer ağ mensucat; el ve makine işi dantelalar; kordelalar; dokumaya elverişli maddelerden işlenmemiş etiketler, armalar ve benzeri eşya; parça halinde kordonlar, işleme yapılmamış şeritçi eşyası ve benzeri süs eşyası, ponponlar ve benzeri eşya; işlemeler, 

-Kapitoneli mensucat, 

-Kauçuklu mensucat, 

-Dokunmaya elverişli mensucattan dokunmuş ve örülmüş mensucat, 

-Şapkacılıkta kullanılan bukran ve benzeri sertleştirilmiş mensucat, 

-Kararname eki II sayılı listenin B bölümünün 3 üncü sırasında yer alan iplik ve liflerden örme mensucat, 

-Yukarıda sayılan mensucatın döküntü ve kırpıntıları. 

3. İç ve Dış Giyim Eşyası ile Mensucattan Ev Tekstil Ürünleri 

Kararname eki II sayılı listenin B bölümünün 5 inci sırasında, "Yukarıdaki 4 numaralı sırada yazılı mensucat, vatka, keçe ve dantela, kordela, kordon ve işlemelerden mamul; iç ve dış giyim eşyası (şapka, kravat, kaşkol, kemer, çorap, eldiven vb. dahil), havlu, bornoz, perde, çarşaf, yastık, yorgan, battaniye, uyku tulumu, her türlü kılıf ve örtüler ile bunların benzeri ev tekstil ürünleri (taşıtlarda kullanılanlar dahil) (yataklar hariç)," hükmüne yer verilmiştir. Aşağıdaki ürünler bu kapsamda değerlendirilmektedir. 

Pamuk, keten, ipek, yün, sentetik, vatka, keçe, dantela, kordela, kordon ve işlemelerden mamul; örme veya örülmemiş giyim eşyası [paltolar, kabanlar, ceketler, pelerinler, anoraklar, elbiseler, gelinlikler, tulumlar, pantolonlar, gömlekler, bluzlar, iç çamaşırları, pijama ve gecelikler, bornozlar, tişörtler, kazaklar, spor kıyafetleri, çoraplar, koruyucu olanlar dahil her türlü eldivenler, eşarp, fular, kaşkol ve atkılar, yağmurluklar, mesleki kıyafetler, mendiller, koruyucu olanlar dahil her türlü şapka ve başlıklar (bunların taslakları, astarları, kılıfları, siperlikleri dahil), dizlikler, getrler, tozluklar, bacak koruyucular, bellikler, kemerler, cüppe, rahip ve rahibe kıyafetleri ve benzerleri, kullanılmış giyim eşyası.]

Pamuk, keten, ipek, yün, sentetik, vatka, keçe, dantela, kordela, kordon ve işlemelerden mamul; battaniyeler (elektrikli olanlar dahil), uyku tulumu, yatak çarşafları, masa örtüleri, tuvalet ve mutfak bezleri, perdeler, yatak örtü ve koruyucuları, temizlik bezleri, yastıklar, yorganlar, minderler, puflar, paspaslar, (çuval, torba ve benzerleri ile yataklar hariç). 

4. İşlenmiş Post, Deri, Kösele ve Taklitleri ile Bunlardan Yapılan Giyim Eşyası
 
(1) Kararname eki II sayılı listenin B bölümünün 6/a sırasında, "İşlenmiş post, deri ve köseleler ile bunların taklitleri ve bunlardan mamul giyim eşyası (şapka, kemer, kravat, eldiven ve benzerleri dahil)," hükmü yer almaktadır. Aşağıdaki ürünler bu kapsamda değerlendirilmektedir. 

Kürkler hariç olmak üzere, koyun, kuzu, keçi, oğlak, sığır, dana, at, domuz, sürüngen ve benzerlerinin işlenmiş post, deri ve köseleleri (ham olanlar hariç), güderi, rugan ve ruganla kaplanmış deri ve köseleler, metalize deri ve köseleler, kromlu deri ve benzerleri, bunların taklitleri, post, deri, kösele ve taklitlerinin kırpıntı, döküntü, talaş, toz ve unları.

İşlenmiş post, deri, kösele ve taklitlerinden (kürkten olanlar hariç) mamul iç ve dış giyim eşyası (manto, palto, pardösü, ceket, mont, pantolon, etek vb.), şapka, kemer, kravat, eldiven (koruyucu eldiven dahil), mendil.

(2) Kararname eki II sayılı listenin B bölümünün 6/b sırasında, 18/12/2007 tarihli ve 2007/13007 sayılı Kararnamenin eki İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelinin "4302.19.95.00.19 Diğerleri" pozisyonunda yer alan eşyalardan yalnız sığırların (bufalo dâhil) dabaklanmış ve aprelenmiş kürkleri yer almaktadır.

5. Ayakkabılar

Kararname eki II sayılı listenin B bölümünün 7 nci sırasında, "Her nevi maddeden mamul ayakkabı, terlik, çizme ve benzerleri," hükmü yer almaktadır. Aşağıdaki ürünler bu kapsamda değerlendirilmektedir. 

Her nevi maddeden ayakkabılar (spor, kayak vb. dahil), terlikler, botlar, çizmeler (3, 4 ve 6/a sıralarında yer alan maddelerden mamul olanlar dışındaki ayakkabı aksamı hariç).

6. Çanta, Bavul, Valiz vb. Eşya 

Kararname eki II sayılı listenin B bölümünün 8 inci sırasında, "Her nevi maddeden mamul çanta, bavul, valiz ve benzerleri," hükmü yer almaktadır. Aşağıdaki ürünler bu kapsamda değerlendirilmektedir. 

Her nevi maddeden, bavullar, valizler, okul ve evrak çantaları, el çantaları, bilgisayar çantaları, spor çantaları, erzak çantaları, sırt çantaları, portföyler, (cüzdan, gözlük kılıfları, dürbün mahfazaları, fotoğraf makinesi mahfazası, müzik aletleri mahfazaları, silah ve tabanca, bıçak kılıfları, sigara ve tabaka kutuları mahfazaları ve benzeri mahfazalar ile yorgan, battaniye, yatak örtüsü v.b.'nin ambalajı mahiyetindeki plastik veya benzerlerinden çanta şeklindeki mahfazalar hariç).

7. Halılar ve Diğer Dokumaya Elverişli Maddelerden Yer Kaplamaları 

Kararname eki II sayılı listenin B bölümünün 9 uncu sırasında, "Halılar ve diğer dokumaya elverişli maddelerden yer kaplamaları," hükmü yer almaktadır. Aşağıdaki ürünler bu kapsamda değerlendirilmektedir. 

Dokumaya elverişli maddelerden el ve makine halıları (duvar halıları dahil), yer kaplamaları, kilim, sumak, karaman ve benzeri yer döşemeleri, karolar. 

Linoleum; bir sıvama veya kaplama maddesinin dokumaya elverişli mesnet üzerine tatbiki suretiyle elde edilen yer kaplamaları.

22 Ağustos 2011 Pazartesi

KDV İadesinde azami sınır


Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığınca KDV mevzuatı açısından tereddüt edilen konulara 60 seri nolu KDV sirküleri ile açıklık getirilmiştir. Bu konulardan biride ihracatçılara KDV iadesindeki üst sınırdır. Konu ile ilgili olarak söz konusu sirkü ile yapılan açıklama aşağıda özetlenmiştir

KDV Kanununun 11 inci maddesi ile ihracat teslimleri ve bu teslimlere ilişkin hizmetler KDV'den müstesnadır.

Aynı Kanunun 32 inci maddesine göre, 11 inci madde ile vergiden istisna edilen işlemlerle ilgili fatura ve benzeri belgelerde gösterilen KDV mükellefin vergiye tabi işlemleri üzerinden hesaplanan KDV'den indirilecek, vergiye tabi işlemlerin olmaması veya hesaplanan verginin indirilecek vergiden az olması hallerinde indirilemeyen KDV Maliye Bakanlığınca tespit edilecek esaslara göre iade edilecektir.

24 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (E) bölümünde, faaliyetleri kısmen veya tamamen iade hakkı doğuran işlemlerden oluşan mükelleflerin iade kapsamına mal ve hizmet alışları yanında, genel giderler ve amortismana tabi iktisadi kıymetler için ödenen vergilerin de dahil olduğu, ancak bir vergilendirme döneminde iade edilecek verginin, o dönemdeki iade hakkı doğuran işlemlere ait genel vergi oranı (%18) ile çarpılması sonucu bulunacak miktardan fazla olamayacağı belirtilmiştir.

İhraç kaydıyla teslim, sonuçları tamamen ihraç kayıtlı teslim edilen malın ihraç edilmesine dayalı bir sistemdir. İhraç kaydıyla teslim edilen malın ihraç edilmemesi halinde, zamanında alınmayan vergi gecikme zammı ile birlikte imalatçıdan aranmaktadır. 

İhraç kayıtlı teslimde; gerek ihracatçının ihraç kayıtlı olarak temin ettiği malı ihraç ettiği, gerekse imalatçının ihraç kayıtlı teslim ettiği malın ihracatçı tarafından ihraç edildiği, ihracatçı adına düzenlenen gümrük beyannamesi ile tevsik edilmektedir. İmalatçının terkin ve/veya iade işlemleri gümrük beyannamesinin ibrazı üzerine sonuçlandırılmaktadır. 

Malın temini dolayısıyla KDV yüklenimi olmayan ihracatçının ise genel giderler ve amortismana tabi iktisadi kıymetlerden (ATİK) bu işleme düşen payın iadesini talep etmesi mümkün bulunmaktadır. Ancak ihracatçının genel giderler ve ATİK nedeniyle yüklendiği KDV için iade talebinde bulunabileceği KDV tutarı, ihracat bedeline genel vergi oranı uygulanması sonucu hesaplanan tutar ile ihraç kayıtlı teslim bedeli üzerinden hesaplanan KDV arasındaki farkı aşamayacaktır. 

Buna göre, ihracat bedeline genel vergi oranı uygulanması suretiyle bu ihracat nedeniyle iade edilebilecek azami vergi miktarı bulunacaktır. Bu tutardan ihraç kayıtlı teslim bedeli üzerinden imalatçı tarafından hesaplanan KDV tutarı düşülecektir. Bulunan tutar, ihracatçı tarafından genel giderler veya ATİK nedeniyle iade konusu yapılabilecek KDV'nin üst sınırını oluşturacaktır.

A ihraç amaçlı olarak bir dönemde muhtelif imalatçılardan 50.000,00 TL si genel oranlı KDV ye tabi mal, 50.000,00 TL si de indirimli (%8) orana tabi mal olmak üzere toplam 100.000,00 TL lik mal almıştır. Bu alımlar ihraç amaçlı olduğu için (50.000,00 X%18 = 9.000,00 - 50.000,00 X%8 4.000,00 TL) 13.000,00 TL tutarında hesaplanan KDV yi ödememiştir. Aynı dönemde bu malı 110.000,00 TL bedelle yurt dışına ihraç etmiştir. A nın direk ihracatı nedeniyle her ne kadar imalatçılardan aldığı mallar için KDV ödememiş isede malın nakliyesi, ihracat müşavirliği gibi sebeplerle veya ATİK nedeniyle aynı dönem için yüklendiği KDV 7.200,00 TL dir. Normal olarak ihracatçının yüklenimi olan 7.200,00 TL KDV yi iade olarak talep etme hakkı vardır. Ancak 60 seri nolu KDV sirküleri gereği bu iade talebinde talep edilebilecek azami KDV iadesi şöyle hesaplanacaktır.

A nın ihraç ettiği malın ihracat bedeli 110.000,00 

Genel vergi oranı  %18

110.000,00 X %18 = 19.800,00

İhraç kayıtlı alışı nedeniyle hesaplanan ama ödenmeyen KDV 13.000,00

19.800,00 – 13.000,00 = 6.800,00 TL 

İhracatçının bu dönem için yüklenimi 7.200,00 TL olmasına karşılık talep edebileceği azami iade miktarı 6.800,00 TL olacaktır.

20 Ağustos 2011 Cumartesi

İşveren çalışanların bilgisayar ve e-postalarını denetleyebilir


Çalışanlar gün içinde işin gereği olarak yada iş dışında şirketin bilgisayarları ve e-mail adreslerini kullanarak, bazı elektronik yazışmalar yapabiliyorlar.

Bazen bilerek ya da bilmeden işveren ve işyeri ile ilgili bazı konularda, hatta işveren veya amirlerini ve işyerini küçük düşürecek eleştiri veya bazı bilgileri karşı tarafa yansıtacak e-postalar gönderebiliyorlar.

Ancak burada gerek işveren ve gerekse işçi tarafından aşağıdaki Yargıtay kararının bilinmesi ve ona göre hareket edilmesinde yarar vardır.

Yargıtay 9. Hukuk Dairesinin, 13 Aralık 2010 Tarih ve E.2010/447, K.2010/37516 sayılı kararı;

İşverenin “işçiye şirketin işlerini yürütmesi için verdiği bilgisayar ve e-mail adreslerini herzaman denetleme yetkisi bulunmaktadır. İşçinin bu bilgisayar ve e-mail adreslerini kullanarak yaptığı yazışmalar sırasında işvereninin şahsına yönelik hakaret niteliğinde ifadeler kullandığı veya işyeri sırrı sayılabilecek konularda yazışmalar yaptığı tespit edilirse veya anlaşılırsa işverenin kıdem ve ihbar tazminatı ödemeden içicinin işine son vermesi İş Yasasının 25/II-b maddesi uyarınca - sataşma niteliğinde haklı fesih nedenidir-

şeklindedir.





.Kaynak : Şükrü Kızılot

Muhasebe net



16 Ağustos 2011 Salı

Tekerrür cezası



VUK nun 339 uncu maddesinde, vergi ziyaına sebebiyet vermekten veya usulsüzlükten dolayı ceza kesilen ve cezası kesinleşenlere, cezanın kesinleştiği tarihi takip eden yılın başından başlamak üzere vergi ziyaında beş, usulsüzlükte iki yıl içinde tekrar ceza kesilmesi durumunda, vergi ziyaı cezasının yüzde elli, usulsüzlük cezasının yüzde yirmi beş oranında artırılmak suretiyle uygulanacağı hükme bağlanmıştır. Bu uygulamaya da tekerrür cezası denilmiştir.

Bu güne kadar Gelir idaresince vergi cezalarında tekerrüre ilişkin uygulamaya, vergi ziyaına sebebiyet vermekten veya usulsüzlükten dolayı ceza kesilen ve cezası kesinleşenlere, tekrar ceza kesilmesi durumunda bu cezanın artırılması şeklinde yön verilmiş; tekerrürden dolayı artırılarak uygulanacak olan cezayı gerektiren fiilin, daha önce kesilen cezaya ilişkin fiilin işlendiği tarihten önceki veya sonraki bir tarihte işlenmiş olmasının sonucu değiştirmeyeceği değerlendirilmiştir. 

Ancak, yargı mercilerinde ihtilaf konusu yapılan olaylarda, tekerrür hükmünün uygulanması için, tekerrür hükmüne esas alınacak sonraki fiilin, daha önce işlenmiş fiil için kesilmiş ve kesinleşmiş cezadan sonra işlenmiş olması gerektiği yönünde hâsıl olan yargı kararları müstakar hale gelmiştir. 

Bu nedenle de Gelir İdaresi uygulamasını 49 seri nolu VUK sirküleri ile, bundan böyle, bir vergi cezasının tekerrür hükmü sebebiyle artırımlı uygulanabilmesi için tekerrüre esas alınacak sonraki fiilin her halükarda daha önce işlenmiş bir fiil için kesilen cezanın kesinleşme tarihinden sonraki bir tarihte işlenmiş olması gerekmektedir. Şeklinde düzeltmiştir.

Diğer taraftan, 339 uncu maddede yer alan "...cezanın kesinleştiği tarihi takip eden yılın başından başlamak üzere..." ibaresi tekerrürün uygulanacağı iki veya beş yıllık sürenin sona ereceği tarihin tespiti ile ilgili olup, ilk fiil için kesilen cezanın kesinleştiği tarihten itibaren takip eden yılın başına kadar olan süre içinde de aynı nev'iden bir ceza kesilmesini gerektiren fiilin işlenmesi durumunda anılan maddeye uygun şekilde cezanın artırımlı olarak uygulanması gerekmektedir.