20 Aralık 2010 Pazartesi

ASLI KAYBOLAN FATURALAR



Güncel vergi mevzuatı hükümleri doğrultusunda yapılan her bir teslim için ayrı bir belge düzenlenmesi zorunluluğu bulunmaktadır. Alıcıların farklı kişiler olduğu varsayıldığında bu zorunluluk daha da pekişmektedir.

Faturanın; mal veya hizmetin tesliminden itibaren 7 gün içerisinde düzenlenmesi zorunluluğu bulunmaktadır. Alıcılara gönderilen veya doğrudan teslim edilen fatura asıllarının çeşitli nedenlerle zaman zaman kaybolduğu ve söz konusu belgelerin kullanılabilmesi/muhasebe kayıtlarına alınabilmesi için tekrar elde edilmesi gerektiği bilinmektedir.

Vergi Mevzuatımızda İspat ve Aslı Kaybolan Faturaların İspat Edici Belge Niteliği

213 Sayılı Vergi Usul Kanununun 3. Maddesi “….Vergilendirmede vergiyi doğuran olay ve bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyeti esastır. Vergiyi doğuran olay ve bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyeti yemin hariç her türlü delille ispatlanabilir. Şu kadar ki, vergiyi doğuran olayla ilgisi tabii ve açık bulunmayan şahit ifadesi ispatlama vasıtası olarak kullanılamaz. İktisadi, ticari ve teknik icaplara uymayan veya olayın özelliğine göre normal ve mutad olmayan bir durumun iddia olunması halinde ispat külfeti bunu iddia eden tarafa aittir” hükmünü içermektedir.

Özellikle bayi sistemi dahilinde işlevini sürdüren işletmeler ile perakende satış mağazaları başta olmak üzere, bu ve benzer işletmelerde çok sayıda fatura düzenlenmektedir.

Düzenlenen fatura asıllarının alıcılar tarafından veya alıcıya ulaşmadan önce çeşitli nedenlerle zayi edilmesi durumda alıcıların ilk kademe olarak satıcıya başvurdukları, söz konusu faturanın satıcıda kalan suretinden bir fotokopiyi  “Aslı Gibidir”   kâşe ve yetkili imzası ile birlikte onaylattırarak tedarik ettikleri ve bunları kullandıkları (muhasebe kayıtlarına esas aldıkları)  bilinmektedir.

Satıcı tarafından “Aslı Gibidir” onayı yapılarak alıcıya tevdi edilen fatura veya fatura yerine geçen belge, geçerli belge olarak mali idare tarafından kabul edilmemekle birlikte uygulamada kullanıldığı bilinmektedir.

Vergi İdaresinin Görüşü

Aslı kaybolan faturaların kullanımı konusunda değişik konularda verilen farklı görüşlerin bulunduğunu ifade etmek durumundayız.

Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığının “Kaybolan fatura asılları yerine, faturayı düzenleyen firmada bulunan ve firma yetkilileri tarafından onaylanan örneğinin veya noterce aslı gibidir şerhi düşülen fatura örneğinin şirket kayıtlara intikal ettirilip ettirilmeyeceği” konusundaki  görüşü

17.09.2007/17820 tarih ve B.07.1.GİB.4.99.16.01/01/MUK-35 sayılı muktezası İle;

“……. Buna göre yukarıda belirtilen hüküm ve açıklamalar çerçevesinde; kaybolan faturanın yerine kayıtlara uygun noterden tasdikli bir örneğinin (Bu örnek üzerine, “Zayi olan aynı tarih ve sayıyı taşıyan fatura aslı yerine kullanılmak amacıyla tasdik edilmiştir” şeklinde noterce şerh düşülmesi gerekir) kullanılması mümkün bulunmaktadır. Öte yandan muhtelif sebeplerle kaybolan faturanın yerine geçen noter onaylı örneğinin kanuni defterlere kaydedilmesi şartıyla söz konusu faturada bulunan KDV’nin indirim konusu yapılacağı da tabiidir” şeklindedir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder